459 popsaných nemocí, 517 článků bylin, 180 článků potravin, 136 skupin léčiv, 26 vitaminů a minerálních látek

Salát

Popis

Jako salát nazýváme listy zeleniny lociky seté. Patří mezi nejstarší pěstovanou zelenou listovou zeleninu, znali ho už ve starém Egyptě. Obsahuje velké množství vitaminů a minerálů, ale téměř žádné energeticky hodnotné látky, proto patří z hlediska zdravé výživy mezi favority. Hlávkový salát patří spíše mezi sezonní zeleninu a na trhu se objevuje především na jaře a v létě, římský a ledový salát najdeme na pultech většinou po celý rok. Největší rozdíly z hlediska obsahu zaznamenáváme mezi druhy zelenými a čevenolistými. Salát zelený v sobě má více hořčíku, ten červený zase antioxidační látky karotenu. Konzumujeme ho zásadně čerstvý.

Patří mezi potraviny nevhodné k mražení.

Druhy salátu

  • hlávkový – je buď zelený, nebo červenolistý
  • ledový – je křehčí než hlávkový salát
  • římský- má tužší listy, podobá se čínskému zelí
Salát

Obsahové látky

 

 

Slunečnicová semínka
Chia semínka
„Změna v jídlech zvyšuje chuť.“ Pietro Aretino
Ředkev
Ječmen

Využití, indikace

Salát má díky obsahu vitaminů B (především kyselina listová) posilující účinek na nervovou soustavu, hodí se tedy proti depresi, nervozitě, nespavosti, úzkosti nebo anémií (chudokrevností).

Obsahuje vlákninu, která podporuje funkci střev a působí tak preventivně proti vzniku zácpy (laxativa).

Pro svou velmi nízkou energetickou hodnotu se salát hodí při léčbě obezity a nadváhy. Obsahuje jen zanedbatelné množství cukrů, a proto ho můžou konzumovat i diabetici v neomezeném množství.

Přiměřené množství zeleniny (ideálně syrové ke každému pokrmu) působí proti překyselení organizmu.

Salát

Sdílení

Chipsy, brambůrky, tyčinky
Cizrna, římský hrách
„Kdo je umírněný v jídle, je sám sobě lékařem.“ Latinské přísloví
Trvanlivé pečivo, Pufované výrobky
Džemy, marmelády, pyré