459 popsaných nemocí, 517 článků bylin, 180 článků potravin, 136 skupin léčiv, 26 vitaminů a minerálních látek

Salát

Popis

Jako salát nazýváme listy zeleniny lociky seté. Patří mezi nejstarší pěstovanou zelenou listovou zeleninu, znali ho už ve starém Egyptě. Obsahuje velké množství vitaminů a minerálů, ale téměř žádné energeticky hodnotné látky, proto patří z hlediska zdravé výživy mezi favority. Hlávkový salát patří spíše mezi sezonní zeleninu a na trhu se objevuje především na jaře a v létě, římský a ledový salát najdeme na pultech většinou po celý rok. Největší rozdíly z hlediska obsahu zaznamenáváme mezi druhy zelenými a čevenolistými. Salát zelený v sobě má více hořčíku, ten červený zase antioxidační látky karotenu. Konzumujeme ho zásadně čerstvý.

Patří mezi potraviny nevhodné k mražení.

Druhy salátu

  • hlávkový – je buď zelený, nebo červenolistý
  • ledový – je křehčí než hlávkový salát
  • římský- má tužší listy, podobá se čínskému zelí
Salát

Obsahové látky

Kvašení, fermentace
Kešu ořechy
„Mnoho jídel způsobuje mnoho chorob.“ Lucius Annaeus Seneca
Mléčné výrobky
Paprika

Využití, indikace

Salát má díky obsahu vitaminů B (především kyselina listová) posilující účinek na nervovou soustavu, hodí se tedy proti depresi, nervozitě, nespavosti, úzkosti nebo anémií (chudokrevností).

Obsahuje vlákninu, která podporuje funkci střev a působí tak preventivně proti vzniku zácpy (laxativa).

Pro svou velmi nízkou energetickou hodnotu se salát hodí při léčbě obezity a nadváhy. Obsahuje jen zanedbatelné množství cukrů, a proto ho můžou konzumovat i diabetici v neomezeném množství.

Přiměřené množství zeleniny (ideálně syrové ke každému pokrmu) působí proti překyselení organizmu.

Salát

Sdílení

Uzení
Cibule
„Jím proto, abych žil, nežiju proto, abych jedl.“ Sókratés
Růžičková kapusta
Kešu ořechy