459 popsaných nemocí, 517 článků bylin, 180 článků potravin, 136 skupin léčiv, 26 vitaminů a minerálních látek

Vejce

Popis

Vejce, u nejčastěji slepičí, jsou potravinou u nás hojně rozšířenou. Přesto bychom je měli vnímat jako potravinou plnou živin a tímto vědomím s ní nakládat.

Vejce

Obsahové látky

Tuky jsou obsaženy pouze ve žloutcích, v bílcích je nenajdeme. Mezi vaječnými tuky je i cholesterol, který ve velkém množství škodí našemu zdraví. Z tohoto důvodu byla vejce dlouhou dobu považována za nezdravá, avšak studie v posledních letech dokázaly, že cholesterol ve vejcích nám neškodí, protože látka lecitin (též obsažená ve vejcích) brání jeho nadměrnému vstřebávání.

Co se vitaminů týče, jsou ve vejcích zastoupeny všechny kromě vitaminu C. Nejcennější je obsah kvalitních bílkovin. Díky nim jsou vejce vhodná pro lidi s vysokým výdejem energie nebo pro pacienty v rekonvalescenci.

Patří mezi potraviny nevhodné k mražení.

Kvalita vajec

Vejce můžeme koupit různá, liší se hlavně velikostí a původem. Většina pochází od slepic chovaných v klecích ve velkochovech, přednost bychom tedy měli dávat biovejcím, která pocházejí od slepic chovaných volně. Skladovat bychom je měli maximálně 3 týdny, a to v lednici při teplotách od 5 do 8°C.

Obiloviny
Olivy
„Jím proto, abych žil, nežiju proto, abych jedl.“ Sókratés
Sůl
Amarant, Laskavec

Kontraindikace, kdy je konzumace nevhodná

Protože vejce obsahují hodně bílkovin a tuky, jsou nevhodná u následujících onemocnění.

Kulinářské využití vajec

Vejce

Sdílení

Vločky, Cereálie, Müsli
Křen
„Kdo je umírněný v jídle, je sám sobě lékařem.“ Latinské přísloví
Lilek
Zelenina