459 popsaných nemocí, 517 článků bylin, 180 článků potravin, 136 skupin léčiv, 26 vitaminů a minerálních látek

Jablka, jabka

Popis

Jablíček i jabloní máme v našich zeměpisných šířkách kolem sebe plno. Je to ovoce, které jíme asi ze všech nejčastěji. A to většinou ani nevíme, jak moc je bohaté na vitaminy a další pro naše tělo prospěšné látky.

Jablka, jabka

Obsahové látky

Oves
Zelí hlávkové, čínské
„Kdo je umírněný v jídle, je sám sobě lékařem.“ Latinské přísloví
Fenykl
Trvanlivé pečivo, Pufované výrobky

Využití, indikace

Díky obsahu pektinu (sacharid) jsou jablka dobrá při onemocnění průjmem (lze přidat i banán). Pektin se totiž ve střevech nevstřebává a váže na sebe toxiny bakterií, které průjem způsobují.

Kromě toxinů na sebe váže i tuky a cholesterol, a pomáhá tím snižovat vysoký cholesterol a lipidy.

Obsažená vláknina pomáhá upravovat peristaltiku střev, což oceníme při zácpě (laxativa). Pokud s ní máme problémy, je dobré jíst pravidelně 1-2 jablka denně, nejlépe po ránu. Přispívá to ke správnému nastartování střev.

Obsahu vitaminu C v ovoci je vhodný pro prevenci, či podpůrnou léčbu u nachlazení, chřipky.

Flavonoidy svým antioxidačním účinkem zabraňují oxidaci lipoproteinů přenášejících v krvi cholesterol, čímž snižují rozvoj nemocí srdce a cév, aterosklerózy.

Způsoby konzumace

Jablka můžeme jíst syrová, samotná, nebo třeba v ovocném salátu. Jsou ale výborná i jako součást zavařených kompotů, či pečených závinů, žemlovek a nejrůznějších koláčů, či jako ovocná šťáva.

Patří mezi potraviny nevhodné k mražení.

Jablka, jabka

Sdílení

Hroznové víno
Sýry
„Změna v jídlech zvyšuje chuť.“ Pietro Aretino
Vnitřnosti
Skopové maso