459 popsaných nemocí, 517 článků bylin, 180 článků potravin, 136 skupin léčiv, 26 vitaminů a minerálních látek

Jablka, jabka

Popis

Jablíček i jabloní máme v našich zeměpisných šířkách kolem sebe plno. Je to ovoce, které jíme asi ze všech nejčastěji. A to většinou ani nevíme, jak moc je bohaté na vitaminy a další pro naše tělo prospěšné látky.

Jablka, jabka

Obsahové látky

 

 

Jahody
Čočka
„Jím proto, abych žil, nežiju proto, abych jedl.“ Sókratés
Skopové maso
Kešu ořechy

Využití, indikace

Díky obsahu pektinu (sacharid) jsou jablka dobrá při onemocnění průjmem (lze přidat i banán). Pektin se totiž ve střevech nevstřebává a váže na sebe toxiny bakterií, které průjem způsobují.

Kromě toxinů na sebe váže i tuky a cholesterol, a pomáhá tím snižovat vysoký cholesterol a lipidy.

Obsažená vláknina pomáhá upravovat peristaltiku střev, což oceníme při zácpě (laxativa). Pokud s ní máme problémy, je dobré jíst pravidelně 1-2 jablka denně, nejlépe po ránu. Přispívá to ke správnému nastartování střev.

Obsahu vitaminu C v ovoci je vhodný pro prevenci, či podpůrnou léčbu u nachlazení, chřipky.

Flavonoidy svým antioxidačním účinkem zabraňují oxidaci lipoproteinů přenášejících v krvi cholesterol, čímž snižují rozvoj nemocí srdce a cév, aterosklerózy.

Způsoby konzumace

Jablka můžeme jíst syrová, samotná, nebo třeba v ovocném salátu. Jsou ale výborná i jako součást zavařených kompotů, či pečených závinů, žemlovek a nejrůznějších koláčů, či jako ovocná šťáva.

Patří mezi potraviny nevhodné k mražení.

Jablka, jabka

Sdílení

Masové konzervy, lunchmeaty, paštiky
Mléčné výrobky
„Změna v jídlech zvyšuje chuť.“ Pietro Aretino
Sůl
Džemy, marmelády, pyré