459 popsaných nemocí, 517 článků bylin, 180 článků potravin, 136 skupin léčiv, 26 vitaminů a minerálních látek

Arašídy

Popis

Arašídy, lidově označované jako burské oříšky, jsou plody rostliny podzemnice olejné z čeledi bobovitých. Sice se vyvíjí pod zemí, ale nejedná se v žádném případě o kořeny. Je to pouze jeden ze způsobů, jakým se rostliny snaží ochránit své plody a semena. Konzumujeme je převážně pražené nebo osmahnuté na oleji (smažení), čerstvé mohou být špatně stravitelné a mít pro někoho nepříjemnou chuť. Mnohdy jsou vyloupané kupované arašídy příliš solené a jejich pojídání vede k nadměrnému příjmu soli. Jsou surovinou pro výrobu arašídového oleje a arašídového másla.

U některých z nás mohou vyvolat alergii.

Arašídy
Mrkev, karotka
Pórek
„Změna v jídlech zvyšuje chuť.“ Pietro Aretino
Lískové ořechy
Kukuřice

Využití, indikace

Pravidelná konzumace burských oříšků pomáhá při problémech s pokožkou (špatné hojení ran, lupénka), protože obsahují niacin a nenasycené mastné kyseliny, dvě látky důležité pro regeneraci kůže.

Esenciální mastné kyseliny jsou zdrojem energie pro naše srdce a navíc pomáhají snižovat hladinu cholesterolu v krvi. Arašídy jich obsahují značné množství, a proto nám mohou pomoci při onemocněních srdce a cév (vysoký krevní tlak, ateroskleróza nebo infarkt, srdeční selhávání).
Neméně důležitý jej jejich přínos pro náš nervový systém (mozková příhoda, porucha nervů, stařecká demence, Alzheimerova choroba, Parkinsonova choroba, roztroušená skleróza).

Kontraindikace, kdy je konzumace nevhodná

Ořechy a semena obsahují nemalé množství tuků, pokud se je rozhodneme zařadit do naší stravy, měli bychom na druhé straně omezit konzumaci všech ostatních tuků (máslo, margaríny, oleje, především rafinované, sladké pečivo, tučné maso, čokoláda) i smažení. Jinak riskujeme, že pod rouškou zdravého mlsání ořechů a semen sklouzneme do nadváhy.

Dalším rizikem je konzumace soli skryté v solených oříšcích, což nemá se zdravím nic společného.

U semen a ořechů se též často setkáváme se tepelnými úpravami, kdy je můžeme pražit, nebo například péci, nejčastěji jako přídavek a posyp pečiva. Každá tepelná úprava sebou bohužel nese znehodnocení vitaminů a esenciálních mastných kyselin. Dokonce jejich přítomnost na pečeném pečivu (nikoliv vmíchaných uvnitř) hrozí až rizikem vzniku zdraví škodlivých látek.

Arašídy

Sdílení

Makadamové ořechy
Jahody
„Mnoho jídel způsobuje mnoho chorob.“ Lucius Annaeus Seneca
Rukola
Maliny