459 popsaných nemocí, 517 článků bylin, 180 článků potravin, 136 skupin léčiv, 26 vitaminů a minerálních látek

Sezamová semínka

Popis

Sezamová semínka jsou semena rostliny sezamu indického, která je teplomilná a dá se proto pěstovat pouze v oblastech s teplým podnebím. Mají různou barvu, od krémově bílé až po černou. Konzumovat je můžeme čerstvé, a to loupané nebo neloupané (zdravější, odstraněním slupky ztratíme mnoho vitaminů, minerálů a vlákniny). Mimo to slouží často jako posyp na sladké i slané pečivo a lisováním se z nich vyrábí panenský sezamový olej.

U některých z nás mohou vyvolat alergii.

Sezamová semínka

 

 

Angrešt
Brambory, batáty
„Změna v jídlech zvyšuje chuť.“ Pietro Aretino
Konopná semínka
Syrová strava, raw food

Využití, indikace

Pravidelná konzumace sezamových semínek pomáhá při problémech s pokožkou, protože obsahují nenasycené mastné kyseliny, látky důležité pro regeneraci kůže. Působí proti lámání nehtů a padání vlasů.

Sezamová semínka se vyznačují vysokým obsahem minerálu hořčíku a vitaminů skupiny B. Tyto látky jsou velmi důležité pro správnou funkci naší psychiky, proto se jejich konzumace doporučuje při podrážděnosti, depresi, nespavosti, úzkosti.
V lidovém užití je zmiňován mírný afrodiziakální účinek.

Železo je rozhodující látka při tvorbě červených krvinek, díky jeho vysokému obsahu jsou sezamová semínka vhodná pro pacienty trpící anémií.

Esenciální mastné kyseliny jsou zdrojem energie pro naše srdce a navíc pomáhají snižovat hladinu cholesterolu v krvi. Sezamová semínka jich obsahují značné množství, a proto nám mohou pomoci při onemocněních srdce a cév (vysoký krevní tlak, ateroskleróza nebo infarkt, srdeční selhávání).

Vláknina působí mírně laxativně, proto nám sezamová semínka pomohou od zácpy.

Kontraindikace, kdy je konzumace nevhodná

Ořechy a semena obsahují nemalé množství tuků, pokud se je rozhodneme zařadit do naší stravy, měli bychom na druhé straně omezit konzumaci všech ostatních tuků (máslo, margaríny, oleje, především rafinované, sladké pečivo, tučné maso, čokoláda) i smažení. Jinak riskujeme, že pod rouškou zdravého mlsání ořechů a semen sklouzneme do nadváhy.

Dalším rizikem je konzumace soli skryté v solených oříšcích, což nemá se zdravím nic společného.

U semen a ořechů se též často setkáváme se tepelnými úpravami, kdy je můžeme pražit, nebo například péci. Nejčastěji jako přídavek a posyp pečiva. Každá tepelná úprava sebou bohužel nese znehodnocení vitaminů a esenciálních mastných kyselin. Dokonce jejich přítomnost na pečeném pečivu (nikoliv vmíchaných uvnitř) hrozí až rizikem vzniku zdraví škodlivých látek.

Sezamová semínka

Sdílení

Quinoa, Merlík
Vaření
„Kdo je umírněný v jídle, je sám sobě lékařem.“ Latinské přísloví
Květák
Arašídová másla, nugety, nutely