459 popsaných nemocí, 517 článků bylin, 180 článků potravin, 136 skupin léčiv, 26 vitaminů a minerálních látek

Jedlé kaštany

Popis

Jedlé kaštany jsou plody stromu kaštanovníku setého, který je původem z Malé Asie a můžeme je řadit mezi ořechy a semena. Při vývoji jsou obaleny pichlavou zelenou slupkou, jež po dozrání popraská, a kaštany z ní vypadnou. Hlavní období sklizně kaštanů je v říjnu a dodnes se provádí převážně ručně. Jedlé kaštany konzumujeme nejčastěji pečené nebo vařené, může se z nich umlít i mouka.

U některých z nás mohou vyvolat alergii.

Jedlé kaštany

Obsahové látky

 

 

Zelí hlávkové, čínské
Mlezivo, Kolostrum
„Změna v jídlech zvyšuje chuť.“ Pietro Aretino
Borůvky
Smažení

Využití, indikace

Jedlé kaštany obsahují hodně draslíku a velmi málo sodíku (sodík zadržuje vodu v těle, čímž zvyšuje krevní tlak), takže jsou vhodné při vysokém krevním tlaku a dalších onemocněních srdce a cév.

Podporují vylučování mateřského mléka (laktagoga) a navíc díky vysokému obsahu živin dodávají energii kojícím ženám.

Alkalizující schopnosti kaštanů nám mohou pomoci při problémech s ledvinami (zánět, porucha funkce nebo selhání), při artróze, překyselení organizmu, jelikož neutralizují kyselé látky. Dále působí blahodárně při onemocnění dnou, protože usnadňuje vylučování kyseliny močové, jejího původce.

Kontraindikace, kdy je konzumace nevhodná

Ořechy a semena obsahují nemalé množství tuků, pokud se je rozhodneme zařadit do naší stravy, měli bychom na druhé straně omezit konzumaci všech ostatních tuků (máslo, margaríny, oleje, především rafinované, sladké pečivo, tučné maso, čokoláda) i smažení. Jinak riskujeme, že pod rouškou zdravého mlsání ořechů a semen sklouzneme do nadváhy.

Dalším rizikem je konzumace soli skryté v solených oříšcích, což nemá se zdravím nic společného.

U semen a ořechů se též často setkáváme se tepelnými úpravami, kdy je můžeme pražit, nebo například péci, nejčastěji jako přídavek a posyp pečiva. Každá tepelná úprava sebou bohužel nese znehodnocení vitaminů a esenciálních mastných kyselin. Dokonce jejich přítomnost na pečeném pečivu (nikoliv vmíchaných uvnitř) hrozí až rizikem vzniku zdraví škodlivých látek.

Jedlé kaštany

Sdílení

Chia semínka
Citrón
„Mnoho jídel způsobuje mnoho chorob.“ Lucius Annaeus Seneca
Cizrna, římský hrách
Hrušky