459 popsaných nemocí, 517 článků bylin, 180 článků potravin, 136 skupin léčiv, 26 vitaminů a minerálních látek

Chia semínka

Popis

Chia semínka jsou semena rostliny šalvěje hispánské z čeledi hluchavkovitých, jejíž domovinou je Latinská a Střední Amerika, takže chia patřila k typické potravině bájných Aztéků. Jsou plodinou spíše vzácnou, protože šalvěji hispánské se daří jen v teplých krajích a její pěstování je náročné. Konzumujeme je čerstvá, nejčastěji namočená do libovolné tekutiny nebo potraviny obsahující vodu, aby nasákla a změkla.

Chia semínka

Obsahové látky

 

 

Švestky
Pšenice
„Změna v jídlech zvyšuje chuť.“ Pietro Aretino
Cizrna, římský hrách
Panenské, za studena lisované oleje

Využití, indikace

Konzumace chia semínek pomáhá při problémech s pokožkou, protože obsahují nenasycené mastné kyseliny a vitaminy B, látky důležité pro regeneraci kůže. Dále působí proti lámání nehtů a padání vlasů.

Díky vysokému obsahu vlákniny ve formě složitých cukrů jsou chia semínka vhodná pro diabetiky, protože se z nich jednoduchý cukr glukóza neuvolňuje ve střevech tak rychle a nezatěžuje organismus najednou. Vláknina působí též mírně laxativně a chia nám tak pomohou od zácpy.

Semínka chia mají velké nasákavé schopnosti, dovedou na sebe navázat velké množství vody a hydratovat tak organismus zevnitř. Navozují též pocit nasycení, takže jsou vhodná při léčbě obezity a nadváhy.

Kontraindikace, kdy je konzumace nevhodná

Ořechy a semena obsahují nemalé množství tuků, pokud se je rozhodneme zařadit do naší stravy, měli bychom na druhé straně omezit konzumaci všech ostatních tuků (máslo, margaríny, oleje, především rafinované, sladké pečivo, tučné maso, čokoláda) i smažení. Jinak riskujeme, že pod rouškou zdravého mlsání ořechů a semen sklouzneme do nadváhy.

Dalším rizikem je konzumace soli skryté v solených oříšcích, což nemá se zdravím nic společného.

U semen a ořechů se též často setkáváme se tepelnými úpravami, kdy je můžeme pražit, nebo například péci nejčastěji jako přídavek a posyp pečiva. Každá tepelná úprava sebou bohužel nese znehodnocení vitaminů a esenciálních mastných kyselin. Dokonce jejich přítomnost na pečeném pečivu (nikoliv vmíchaných uvnitř) hrozí až rizikem vzniku zdraví škodlivých látek.

Chia semínka

Sdílení

Nápoje
Banány
„Kdo je umírněný v jídle, je sám sobě lékařem.“ Latinské přísloví
Mléko
Vlašské ořechy