459 popsaných nemocí, 517 článků bylin, 180 článků potravin, 136 skupin léčiv, 26 vitaminů a minerálních látek

Pšenice

Popis

Obilovina pšenice je základem výživy člověka a poskytuje potravu nespočtu obyvatel planety. Je to plnohodnotná potravina, protože kromě betakarotenu (provitamin A), vitaminu B12 a vitaminu C obsahuje všechny potřebné živiny, většinu z nich i v dostatečném množství.

Mezi její nevýhody patří obsah lepku (glutenu), který způsobuje alergické onemocnění, tzv. celiakii. Odrůdy pšenice jsou pšenice jednozrnka, dvouzrnka, špalda, kamut.

Z nich nejstarší a nejpříbuznější starověké tvrdé pšenici je kamut. U nás nejrozšířenější je špaldová pšenice, protože dává největší výnosy.

Tuto obilovinu můžeme konzumovat celozrnnou (vařená, klíčená celá zrna), či ve formě vloček.
Nejčastěji je mleta na mouku (celozrnná nebo bílá) a je z ní připravováno pečivo (sladké, slané, trvanlivé), těstoviny, případně další pokrmy (např. palačinky, pizza).
Další možné využití této plodiny je jako bulguru (drcená celozrnná pšenice) nebo klíčky, obilná káva, obilné nápoje.

Pšeničné klíčky

Klíčky (klíčení) si zaslouží zvláštní zmínku, protože obsahují na rozdíl od pšenice i betakaroten a vitamin C. Navíc jsou zásobárnou enzymů, které pomáhají našemu trávicímu systému a mají antioxidační účinky.

Pšenice

Obsahové látky

Ořechy, semena
Ředkvičky
„Kdo je umírněný v jídle, je sám sobě lékařem.“ Latinské přísloví
Sezamová semínka
Kvašení, fermentace

Využití, indikace

Životnost živin

U obilovin je třeba důsledně zmínit, že řada hodnotných látek je u nich obsažena pouze v celých zrnech. Technologické úpravy typu broušení (obrousí i důležité živiny) a mletí (nemalé teploty vysokootáčkových mlýnů) způsobují znatelný až úplný úbytek či znehodnocení choulostivých živin (např. vitaminy, zdravé tuky).

Pšenice

Sdílení

Luštěniny
Omáčky, dresingy, dressingy
„Jím proto, abych žil, nežiju proto, abych jedl.“ Sókratés
Paprika
Maso