459 popsaných nemocí, 517 článků bylin, 180 článků potravin, 136 skupin léčiv, 26 vitaminů a minerálních látek

Žito

Popis

Obilovina žito je obilovina svým složením velmi podobná pšenici, má však více proteinů a vlákniny. Stejně jako pšenice neobsahuje betakaroten (provitamin A), vit. B12 a vit. C.

Konzumovat můžeme žito celé, jako vločky, vařené jako přílohu třeba místo rýže, nebo v podobě výrobků ze žitné mouky (pečivo sladké, slané, trvanlivé, těstoviny), obilné kávy, obilná mléka. Obsahuje lepek, takže není vhodný pro nemocné celiakií.

Žito

Obsahové látky

 

 

Fazole
Rukola
„Kdo je umírněný v jídle, je sám sobě lékařem.“ Latinské přísloví
Zmrzlina
Úpravy jídla

Využití, indikace

Konzumace (vaření, klíčení) celých zrn působí preventivně proti četným civilizačním onemocněním (potíže s trávením, nechutenství, zácpa, ateroskleróza, cukrovka, vysoký cholesterol, vysoký krevní tlak).

Životnost živin

U obilovin je třeba důsledně zmínit, že řada hodnotných látek je u nich obsažena pouze v celých zrnech. Technologické úpravy typu broušení (obrousí i důležité živiny) a mletí (nemalé teploty vysokootáčkových mlýnů) způsobují znatelný až úplný úbytek či znehodnocení choulostivých živin (např. vitaminy, zdravé tuky).

Žito

Sdílení

Brokolice
Jahody
„Změna v jídlech zvyšuje chuť.“ Pietro Aretino
Broskve
Kvašení, fermentace