459 popsaných nemocí, 517 článků bylin, 180 článků potravin, 136 skupin léčiv, 26 vitaminů a minerálních látek

Oves

Popis

Obilovina oves je nejvýživnější obilovinou vůbec. Jeho zrno se na trhu vyskytuje lisované v podobě ovesných vloček, mleté na mouku (pečivo sladké, slané, trvanlivé, těstoviny) nebo jako krupice, obilné kávy, obilná mléka, nebo i jako bylina Oves.

Nejlepší je konzumovat oves jako celých zrn, vloček, protože z nich dostaneme maximum živin. Díky množství a skladbě látek, které se v ovsu nacházejí, je vhodný jako každodenní strava, a to třeba i pro sportovce nebo pacienty v rekonvalescenci.

Obsahovou látkou je i lepek (gluten), takže je nevhodný pro nemocné celiakií.

Oves

Obsahové látky

Trvanlivé pečivo, Pufované výrobky
Brusinky
„Mnoho jídel způsobuje mnoho chorob.“ Lucius Annaeus Seneca
Hroznové víno
Špenát

Využití, indikace

Konzumace (vaření, klíčení) celých zrn působí preventivně proti četným civilizačním onemocněním (potíže s trávením, nechutenství, zácpa, ateroskleróza, cukrovka, vysoký cholesterol, vysoký krevní tlak).

Díky obsahu vitaminů B, lecitinu, cukru glukózy, fosforu a mastných kyselin dodává oves našemu tělu to nejdůležitější pro funkci nervové soustavy. Je tedy doporučené ho konzumovat při nervozitě, depresi, nespavosti či psychické vyčerpanosti (únava). Z výše uvedeného e nabízí zmínit jeho preventivní přínos proti poruchám nervů.

Rozpustná vláknina ulehčuje trávení a oves tak pomáhá při gastritidě, žaludečních vředech nebo onemocněních střev (Crohnova choroba, ulcerózní kolitida, divertikulitida).

Jedním z cukrů v ovsu je i betaglukan, který pomáhá snižovat vysokou hladinu cholesterolu v krvi. Nesmíme zapomenout ani na obsah sacharidu fruktózy. Ta je vhodná pro pacienty trpící cukrovkou, protože k jejímu vstřebání není potřeba insulin.

Životnost živin

U obilovin je třeba důsledně zmínit, že řada hodnotných látek je u nich obsažena pouze v celých zrnech. Technologické úpravy typu broušení (obrousí i důležité živiny) a mletí (nemalé teploty vysokootáčkových mlýnů) způsobují znatelný až úplný úbytek či znehodnocení choulostivých živin (např. vitaminy, zdravé tuky).

Oves

Sdílení

Rýže
Čočka
„Kdo je umírněný v jídle, je sám sobě lékařem.“ Latinské přísloví
Vločky, Cereálie, Müsli
Syrová strava, raw food