459 popsaných nemocí, 517 článků bylin, 180 článků potravin, 136 skupin léčiv, 26 vitaminů a minerálních látek

Sója

Popis

Sójové boby obsahují více proteinů a železa než stejné množství masa, více vápníku než mléko a více vitaminů B než vejce a k tomu žádný cholesterol. Kromě živin jsou v sóje ještě další přírodní látky, tzv. fytoestrogeny (rostlinné estrogeny), které mají pomáhat nahradit úbytek vlastních estrogenů ženám v období přechodu.

Díky všem těmto vlastnostem je sója nazývaná jako potravina budoucnosti. V největší míře je konzumována v Asii (především v Japonsku), ale v Evropě se dnes význam této luštěniny také zvyšuje.

Nevýhodou luštěnin je jejich horší stravitelnost až nadýmání.

Obsahové látky

Sója

Využití, indikace

Sója, podobně jako ostatní luštěniny, pomáhá snižovat hladinu cholesterolu v krvi. Její pravidelná konzumace tak působí příznivě (protektivně) např. proti ateroskleróze a onemocněním srdce (bušení srdce, infarkt a angina pectoris, kardiomyopatie, srdeční arytmie, srdeční selhání, vysoký krevní tlak). Látka genistein obsažená v sóje zabraňuje tvorbě krevních sraženin, trombóze.
Vláknina rozhýbává střeva a předchází vzniku zácpy (laxativa).

Kombinace proteinů a izoflavonů v sóje brání nadměrnému vylučování vápníku močí, což působí proti vzniku osteoporózy. Konzumace sóji může sloužit jako prevence rakoviny prsu, tlustého střeva, žaludku, prostaty a plic.

Izoflavony částečně nahrazují estrogeny u žen a pomáhají tak udržet hormonální rovnováhu v těle. To přispívá k regulaci poruch menstruace a k lepšímu zvládnutí nepříjemných projevů menopauzy.

Přes vysoký obsah sacharidů jsou luštěniny vhodnou potravinou při cukrovce, protože se z nich cukry uvolňují pomalu a nezatěžují tak organismus najednou.

Látkám obsaženým v sóje je připisován antioxidační účinek.

Vitaminy skupiny B působí blahodárně na nervový systém a lze je tak doporučit všem, kteří jsou ve stresu nebo trpí podrážděností, či depresemi.

Výrobky ze sóje

  • Sójové mléko
  • Tofu – je pokrm vznikající srážením sójového mléka se sádrou, v asijské kuchyni se používá k přípravě sladkých i slaných pokrmů, je na něm ceněn především velký obsah bílkovin a to, že přejímá chuť ostatních ingrediencí. Existují dvě podoby tofu, tvrdé (vzhledem připomíná sýr) a měkké (vzhledem připomíná puding).
  • Tempeh – je potravinový produkt původem z Jávy. Vzniká fermentací uvařených sójových bobů se speciálními plísněmi, které jimi prorostou, spojí je a dají jim typickou chuť. Kromě toho ještě zajišťují obsah vitaminu B12, jenž je normálně živočišného původu, proto je tempeh ideální náhradou masa pro vegetariány a vegany.
  • Natto – je fermentovaný sýr ze sójových bobů. Při fermentačním procesu dochází k rozkladu bílkovin sóji a je proto lépe stravitelný. Obsahuje také vitamin K.
  • Miso – je fermentovaná vyzrálá pasta ze sójových bobů, rýže, pšenice, ječmene. Stejně jako sójová omáčka i miso se liší podle fermentace a délky zrání a může být světlé, tmavé, hladké nebo hrubé.
  • Sójová omáčka
Řasy
Zelenina
„Kdo je umírněný v jídle, je sám sobě lékařem.“ Latinské přísloví
Chřest
Banány

Rizika užití, kdy neužívat (kontraindikace)

Nedoporučuje se kombinace s Omějem.

Sója

Sdílení

Rukola
Nektarinky
„Jím proto, abych žil, nežiju proto, abych jedl.“ Sókratés
Třešně
Omáčky, dresingy, dressingy