120 terapeutů, 75 měst, 110 technik, 450 popsaných nemocí, 400 článků potravin a bylin

Čočka

Popis

Čočka byla nedílnou součástí jídelníčků už našich předků a je opředena i mnoha pověrami. Je to však úžasná zásobárna živin, které jsou v ní koncentrované (obsahuje jen 11% vody). Vaří se kratší dobu než třeba hrách nebo cizrna. Tuto luštěninu můžeme konzumovat jako hlavní jídlo, část pokrmu, nebo s ní zahustit polévku. Pokud chceme odstranit nestravitelné slupky, můžeme z ní po uvaření udělat přepasírováním pyré.

Nevýhodou luštěnin je jejich horší stravitelnost až nadýmání.

Čočka

Obsahové látky

Tatarák
Polévky
„Jím proto, abych žil, nežiju proto, abych jedl.“ Sókratés
Králičí maso
Palačinky, lívance

Indikace

Železo a kyselina listová jsou rozhodující látky při tvorbě červených krvinek, díky jejich obsahu je čočka vhodná pro pacienty trpící anémií. Tyto dvě látky musí v dostatečném množství přijímat těhotné ženy, a proto jim lze čočku jen doporučit.

Vláknina přirozeně stimuluje peristaltiku střev a uvolňuje zácpu (laxativa). Také na sebe váže cholesterol a žlučové kyseliny.

Přes vysoký obsah sacharidů je vhodnou potravinou při cukrovce, protože se z ní cukry uvolňují pomalu a nezatěžují tak organismus najednou.

Luštěniny mají nízký obsah tuků a sodíku (zadržuje vodu v těle a zvyšuje tím krevní tlak), proto jsou vhodnou potravinou ke konzumaci při onemocněních srdce (bušení srdce, infarkt a angina pectoris, kardiomyopatie, srdeční arytmie, srdeční selhání, vysoký krevní tlak).

Vitaminy skupiny B působí blahodárně na nervový systém a lze je tak doporučit všem, kteří jsou ve stresu nebo trpí podrážděností, či depresemi.

Čočka

Sdílení

Pastinák
Mrkev, karotka
„Kdo je umírněný v jídle, je sám sobě lékařem.“ Latinské přísloví
Slunečnicová semínka
Ostružiny